5 WITAMIN

witaminyUtrzymanie rutynowego schematu ćwiczeń jest bardzo ciężkie. Bardzo często po intensywnym wysiłku czujemy, że nasze mięśnie mają już dość. Nie mamy wtedy siły wstać z łóżka, a co dopiero iść na kolejny trening. Leki przeciwbólowe są jedynie rozwiązaniem doraźnym, ale nie możemy stosować ich zbyt często. Odpowiednia podaż niektórych witamin może jednak przyspieszyć regenerację mięśni i zmniejszyć uczucie bólu.

Wszelka nagła, intensywna i długotrwająca aktywność fizyczna prowadzi do zmęczenia mięśni, które na skutek przeciążenia mogą boleć następnego dnia. Jeżeli będziemy trenować intensywnie przez dłuższy czas nasze mięśnie się dostosują i nie będziemy odczuwać bólu, co jednak w przypadku pojedynczych zrywów? Istnieją sposoby aby przyspieszyć regenerację mięśnizmniejszyć ich bolesność. Jednym z takich sposobów jest odpowiednia dieta, bogata w witaminy.

Top 5 witamin, które wspomagają regeneracje mięśni

Witamina C

Ten silny antyutleniacz zwiększa produkcję kolagenu tkanki łącznej, który pomaga w odbudowie skóry, ścięgien i naczyń krwionośnych. Witamina C wypłukuje również z mięśni powstały na skutek intensywnej aktywności kwas mlekowy.

Dobre źródła witaminy C:

  • zielona i czerwona papryka,
  • owoce cytrusowe,
  • ziemniaki,
  • truskawki,
  • kapusta,
  • brokuły,
  • maliny.

Witamina D

Ta witamina pomaga absorbować wapń do budowy silnych kości i mięśni. Pomaga także zmniejszyć stan zapalny i wspomaga układ odpornościowy.

Dobre źródła witaminy D:

  • synteza witaminy D w skórze pod wpływem światła słonecznego,
  • tłuste ryby morskie,
  • tran,
  • jaja.

Witamina E

Podczas intensywnych ćwiczeń białko zwane kinazą kreatynową (CPK), przedostaje się do krwioobiegu, a jej wysokie stężenie jest sygnałem uszkodzenia mięśni. Witamina E poprawia krążenie i pomaga efektywniej pozbywać się kinazy kreatynowej z krwi. Pomaga ona także chronić komórki przed uszkodzeniem ze strony wolnych rodników tlenowych.

Dobre źródła witaminy E:

  • nasiona słonecznika,
  • kiełki pszenicy,
  • oleje roślinne,
  • migdały,
  • awokado.

Witaminy z grupy B

Witaminy te wzmagają naprawę mięśni i pomagają w rozwoju nowych komórek. Ich niedobór może natomiast powodować bolesność i skurcze mięśni.

Dobre źródła witamin z grupy B:

  • produkty pełnoziarniste,
  • rośliny strączkowe,
  • produkty mleczne,
  • kapusta,
  • daktyle,
  • łosoś.

Witamina A

Witamina A jest znana ze swojego pozytywnego wpływu na układ wzrokowy. Z punktu widzenia regeneracji wspomaga ona system odpornościowy i prawidłowe funkcjonowanie ważnych narządów organizmu.

Dobre źródła witaminy A:

  • podroby (ale należy uważać na wysoką zawartość cholesterolu),
  • marchew,
  • morele,
  • nabiał,
  • dynia,
  • łosoś.

Nowości na stronie

Hipo, izo czy hipertoniki?
Podczas wysiłku fizycznego powinno się zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu oraz uzupełnienie makroelementów dlatego też warto zwrócić uwagę na przyjmowane płyny. Osoby trenu
NAJCZĘSTRZE BŁĘDY TRENINGOWE
1. CZAS Błąd podstawowy, który popełniają niemalże wszyscy. Zbyt długie treningi siłowe, po 1,5 godziny i więcej. Poprawnie wykonany trening maksymalnie 1 godzinę. Później wytwarza
NOWOROCZNE POSTANOWIENIA
Po raz enty czyli JAK WYTRWAĆ... :-) Początek nowego roku, po zastawionym świątecznym stole, wtedy to większość z nas postanawia ze wzmożoną siłą wziąć się za swoją sylwetkę, ko