PIRAMIDA ŻYWIENIOWA

zywieniePIRAMIDA ŻYWIENIOWA

- znamy ją wszyscy z podręczników szkolnych, opakowań produktów. Przedstawia ona zasady prawidłowego odżywiania. Informuje o tym, ile porcji różnych składników odżywczych powinno znaleźć się w posiłkach, które zjadamy w ciągu dnia. Przy czym obowiązuje zasada, że to co najważniejsze w racjonalnym odżywianiu znajduje się u dołu piramidy, czyli podstawy.

 

Na początek troszkę teorii. Wyróżniamy następujące składniki odżywcze:

Białko - które jest niezbędnym do życia, głównym składnikiem budulcowym mięśni, kości, skóry, krwi i tkanek naszego ciała, czyli każdej żywej komórki. W żywieniu człowieka nie można go zastąpić innymi składnikami odżywczymi. Występuje w produktach spożywczych pochodzenia zarówno zwierzęcego jak i roślinnego. Tłuszcze - które należą do głównych składników energetycznych naszego pożywienia również pochodzenia zwierzęcego jak i roślinnego roślinnego.

 

Węglowodany - związki pochodzenia głównie roślinnego, stanowią znaczną część naszego pożywienia. Są najłatwiej dostępnym źródłem energii, jednak w przeciwieństwie do tłuszczów szybko się wyczerpują.

 

Witaminy i mikroelementy - C, E, A (ß-karoten), zestaw witamin z grupy B oraz cynk, selen, magnez, wapń, sód i potas. ß-karoten, czyli bezpieczna witamina A.

Z czasem, w miarę poszerzenia się wiedzy o zdrowym odżywaniu, pierwotna piramida ulegała pewnym modyfikacjom. Jak wygląda najnowsza piramida? Nową piramidę żywienia opracowali naukowcy ze Szkoły Zdrowia Publicznego Uniwersytetu Harvarda w USA pod kierunkiem prof. Waltera Willetta.

 

POZIOM I

Nowością tej piramidy jest przede wszystkim wprowadzenie nowego dodatkowego poziomu - aktywności fizycznej. Ruch został uznany za nieodzowny element łączący się ze zdrowiem i dlatego znalazł się u podstawy piramidy, czyli na pierwszym poziomie. Zaleca się codziennie przynajmniej 30-minutowy szybki marsz. Ponadto w tej piramidzie niektóre produkty znalazły się na zupełnie innym miejscu. Te, które były u jej podstawy, zostały przesunięte na szczyt i odwrotnie.

 

POZIOM II

To produkty z pełnego ziarna w większości posiłków oraz tłuszcze roślinne - oliwa, olej sojowy, słonecznikowy, rzepakowy i inne tłuszcze roślinne.

 

POZIOM III

To warzywa - dozwolone, owoce 2-3 razy dziennie.

 

POZIOM IV

To orzechy, rośliny strączkowe 1-3 razy dziennie.

 

POZIOM V

To produkty mleczne lub suplementy wapnia 1-2 razy dziennie.

 

POZIOM VI

A więc najrzadziej: czerwone mięso oraz białe pieczywo, makarony, ryż.

 

Jakie przesłanie dla nas wynika z nowej piramidy?

  1. Codziennie powinniśmy ćwiczyć przynajmniej pół godziny, można też chodzić, jeździć na rowerze, bo ruch chroni przed chorobami cywilizacji, np. cukrzycą i schorzeniami serca i kręgosłupa.
  2. Należy jeść produkty węglowodanowe z jak najmniej przetworzonych mąk gruboziarnistych, a także kasze, zwłaszcza gryczaną i jęczmienną. To najlepsze źródła skrobi i błonnika.
  3. W codziennym menu powinny się znaleźć tłuszcze roślinne, a więc oliwa z oliwek, oleje - słonecznikowy, sojowy, rzepakowy i wysokiej jakości margaryny miękkie (bez tłuszczów trans). Dostarczają nam niezbędnych nienasyconych kwasów tłuszczowych, zwłaszcza potrzebnych organizmowi tłuszczów omega-6 i omega-3, które możemy czerpać jedynie z pożywienia.
  4. Warzywa najlepiej jeść surowe lub gotowane na parze, bez zasmażek. Niektóre owoce zawierają dużo cukru (fruktozy), dlatego zaleca się je jeść najwyżej dwa-trzy razy dziennie. Nie wolno z nich rezygnować, bo dostarczają nam witamin.

Nowości na stronie

Hipo, izo czy hipertoniki?
Podczas wysiłku fizycznego powinno się zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu oraz uzupełnienie makroelementów dlatego też warto zwrócić uwagę na przyjmowane płyny. Osoby trenu
NAJCZĘSTRZE BŁĘDY TRENINGOWE
1. CZAS Błąd podstawowy, który popełniają niemalże wszyscy. Zbyt długie treningi siłowe, po 1,5 godziny i więcej. Poprawnie wykonany trening maksymalnie 1 godzinę. Później wytwarza
NOWOROCZNE POSTANOWIENIA
Po raz enty czyli JAK WYTRWAĆ... :-) Początek nowego roku, po zastawionym świątecznym stole, wtedy to większość z nas postanawia ze wzmożoną siłą wziąć się za swoją sylwetkę, ko